• 2421
  • 613 مرتبه
  • 1401/03/31 09:14:29 ق.ظ

گزارش بازدید از پارک علم و فناوری

گزارش بازدید از پارک علم و فناوری

این بازدید در تاریخ 23/3/1401 از ساعت 10:30 صبح در محل پارک علم و فناوری آغاز شد. در این بازدید جمعی از دانشجویان گروه مدیریت (33 نفر)، اعضای هیأت علمی و اساتید گروه مدیریت بازرگانی، خانم دکتر ندا زرین نگار، خانم دکتر زهرا محمدزاده، خانم شکری و "مدیریت پژوهشی موسسه" خانم دکتر نگار حسینیان حضور داشتند. بازدید از دو شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه پارک با راهنمایی جناب آقای مهندس سلکی از سوی پارک صورت پذیرفت. ابتدا از شرکت دانش‌بنیان  مطلق کارن شرق بازدید شد که در آنجا توضیحاتی در مورد طراحی و ساخت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی و ابزارآلات هیدرولیک که توسط شرکت طراحی و ساخته‌شده، ارائه گردید. بعلاوه در مورد اهمیت و نقش مدیریت مخصوصاً فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغات، مذاکره و فروش صحبت شد. سپس شرکت دانش‌بنیان کارن مورد بازدید قرار گرفت و در آنجا نیز توضیحاتی در مورد محصولات صنعتی ساخته‌شده توسط شرکت ارائه شد و پرسش و پاسخ‌هایی از سوی دانشجویان و اساتید در این زمینه انجام شد.

پس از بازدید از دو شرکت در سالن جلسات، جلسه‌ای با حضور سرکار خانم نرگس خنده‌رو، رئیس اداره توسعه مراکز فناوری و ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد. در ابتدای این جلسه سرکار خانم دکتر نگار حسینیان" مدیر پژوهشی موسسه" توضیحاتی را در ارتباط با تفاهم‌نامه فی‌مابین موسسه و پارک علم و فناوری استان خراسان فرمودند سپس ضمن معرفی سرکار خانم خنده‌رو از ایشان دعوت به سخنرانی کردند. ایشان توضیحاتی در مورد خلاقیت، نوآوری، ثبت ایده با مالکیت معنوی و تسهیلاتی که در این زمینه به صاحبان ایده داده خواهد شد، صحبت کردند.  خانم خنده‌رو ضمن اشاره به قدمت پارک علم و فناوری خراسان به‌عنوان یکی از اولین پارک‌های شکل‌گرفته در این حوزه فرمودند: پارک‌های علم و فناوری در واقع یک الگوی جهانی هستند که برای رشد و فناوری و برای توسعه کسب‌وکار کوچک ایجاد شدند. وی افزود: در حال حاضر در 20 امین سالگرد این پارک هستیم. پارک علم و فناوری خراسان بالغ بر 378 واحد فناور دارد که 110 واحد آن دانش‌بنیان هستند و 150 نفر از اعضای هیأت علمی به‌عنوان عضو فعال با پارک همکاری دارند. ایشان ضمن تشریح تفاوت مفهوم خلاقیت و نوآوری در فرآیند پرسش و پاسخ با دانشجویان، توضیحاتی در خصوص شرایط و فرآیند پذیرش ایده در پارک و تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای ایده‌های مطروحه ارائه دادند. بعلاوه در رابطه با طرح جوانه گرنت فناوری که با هدف حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده‌های فناورانه و بازارگرا برنامه‌ریزی شده است، توضیح دادند.

ایشان در فرآیند پرسش و پاسخ با دانشجویان و اساتید حاضر در جلسه فرمودند: از جمله مزایای شرکت زیرمجموعه پارک این هست که این شرکت‌ها می‌توانند از خدمات آموزشی و مشاوره‌های رایگان پارک استفاده نمایند. بعلاوه در صورت نیاز جهت دریافت وام، تضامین لازم می‌تواند از سوی پارک در نظر گرفته شود. وی افزود: اما رمز موفقیت شرکت‌ها در این هست که با ادبیات اولیه مالیاتی آشنا گردند تا بتوانند تحلیل بازار انجام دهند. همچنین شرکت‌ها باید اصول مذاکره بازار را آموزش ببیند. بعلاوه با توجه به اینکه پارک‌ها جزو مناطق آزاد محسوب می‌شوند، شرکت‌های زیرمجموعه پارک از پرداخت مالیات معاف هستند. بعد از پایان جلسه و پذیرایی از دانشجویان، بازدید در ساعت 12:30 با گرفتن عکس دست جمعی پایان رسید.